Vizitkou firemní kultury jsou šéfové

Inspirace Rozhovory

Ještě před několika týdny firmy řešily nedostatek pracovníků a nábory běžely na plné obrátky. Mimořádná opatření v době koronaviru převrátila většinu činností doslova naruby. Platí to i pro svět HR. Řeší se ochranné pomůcky, zajištění zdraví a bezpečnosti práce, vykrývání směn kvůli karanténě, ošetřovnému, řízení lidí ve flexibilním režimu home office, zavírání provozů a propouštění lidí, pro které není práce. Je ale nábor nyní opravdu mrtvý?


Článek napsala Alena Kazdová a byl publikován v dubnovém vydání časopisu HR Forum, ve kterém najdete spoustu inspirativních článků a rozhovorů z oblasti HR.


Sledujeme situaci a paradoxně vidíme tuto dobu jako novou příležitost v náboru, protože řada firem zastavuje výběrová řízení, a tak se na trhu práce objevují kvalitní kandidáti. Právě teď je příležitost tyhle kandidáty zachytit, dokonce oslovit i ty nedávno ještě nedostatkové – zástupce technických profesí, obchodníky,“ říká ředitelka společnosti Performia, Lucie Spáčilová. „Stále děláme výběrová řízení pro naše klienty a potkáváme spoustu dobrých kandidátů. Vše lze organizovat online, nic se nebrzdí, naopak kandidáti souhlasí s režimem online vyplňování dotazníků. Vidím to pro firmy jako velkou šanci, protože jestli firmy dlouho nemohly nějakého odborníka najít, tak nyní je ta možnost mnohem větší. Firmy by tak měly dát trhu najevo: jsme tady, žijeme, dýcháme a potřebujeme vás,“ dodává Spáčilová.

Silný brand bude potřeba stále

Až tyto zlé časy pominou, zase bude pro kandidáty důležitá silná značka a atraktivita zaměstnavatele. Mimochodem na ní se bude podílet nový faktor – to, jak firma fungovala během krizového režimu. Jak podporovala své zaměstnance, jak se chovali v krizi její manažeři a nejvyšší šéfové. Sociální sítě nespí a leccos mohou prozradit. Ostatně vztahy uvnitř firmy a autentické osobnosti, kvůli nimž lidé ve firmě zůstávají, byly i před krizí při volbě zaměstnavatele tím nejsilnějším magnetem. Nic nového pod sluncem. Připomeňme si citát čínského filozofa Konfucia z dob před naším letopočtem: „Vyber si šéfa, se kterým souzníš, a práci, kterou miluješ, a již žádný den v životě nebudeš muset pracovat.“ Stále platí a bude platit, že zaměstnavatele si vybíráme podle pozice, ale opouštíme ho kvůli šéfovi. Šéfové jsou ty osobnosti, které stojí za smysluplností práce. Potvrzuje to i studie „Why Are Your Employees Quitting?“ Gallupova institutu, která například uvádí, že šéfové bývajídůvodem odchodu až v 77 % případů.

Oslov si svého šéfa

Neformální a autentické představení osobnosti šéfa firmy určitě zvyšuje šance, že se firmě na nabídku přihlásí ti nejvhodnější kandidáti. Takže umístit nabídku práce k profilu šéfa firmy, který nabídku ještě navíc i okomentuje, je z hlediska HR marketingu velice dobře zacílený tah na branku. Příkladů tohoto postupu je už hodně, stačí se podívat na sociální sítě některých společností, na videa, kde šéfové seznamují s kulturou firmy, kterou řídí. Systematičtější přístup v duchu Hledej si svého šéfa, abys byl šťastný v práci, zvolili tvůrci galerie šéfů na portálu winwinjob.

Najdete na něm desítky osobních profilů top manažerů různých firem, velkých i malých napříč sektory. Můžete porovnávat a vybírat, kdo a co vás nejvíc oslovuje. Ve stručném medailonku šéfové prezentují své životní hodnoty, svá kréda i pracovní zkušenosti a přibližují kulturu firmy, v níž působí včetně očekávání, která na kandidáty mají. Smyslem portálu winwinjob je odkrývat DNA organizace skrze její klíčové hráče v top managementu.

Nábor naruby?

Kandidáty tak hned napoprvé přímo oslovují top manažeři, ne náboráři z HR. Tím se nábor obrací naruby. Není to ale vůbec nelogické, vždyť každý šéf by měl přece být i dobrý HRista! Kolikrát jsme to slýchávali na konferencích, i když praxe bývala poněkud jiná… Co tento typ komunikace s kandidáty top manažerům a jejich firmám přináší navíc než klasické náborářské cesty? „CEO je v budování brandu číslo 1. Jsem tedy jako šéf firmy číslo 1 v propagování značky vůči potencionálním kandidátům. Osobní značka šéfa pomáhá budovat značku firmy a přitahuje lidi, kteří by možná na inzerát někde jinde nereagovali,“ říká David Fojtík z Humancraft, který portál winwinjob využívá.

„Výrazně se zkracuje čas náboru, komunikace je rychlejší, šéfům se ozývají ti, kteří osobnostně a hodnotově odpovídají vizím a představám konkrétního šéfa a firemní kultuře ve firmě, kterou šéf prezentuje. Nám se hlásí prostřednictvím winwinjob více kandidátů, než z jiných kanálů. A většinou jsou to opravdu ti, které zaujala naše kultura,“ říká David Fojtík.

„Já jsem do prezentace na winwinjob šla proto, že jsme malý tým a máme dost náročné a specifické požadavky na nové lidi. Ne ve smyslu nějakých kvalifikací, ale spíš v nastavení, naladění. Máme firemní misi a hledáme jedince, kteří se s ní ztotožní, a proto pečlivě volíme způsob komunikace s potenciálními kandidáty,“ vysvětluje svou motivaci k využití portálu winwinjob Lucie Spáčilová, ředitelka Performia. Profil má vystaven přes rok a ani v době, kdy firmy propouští, ho stahovat nemíní.

Kvalitní kandidáti se ozývají rychle

„Líbí se mi, že potenciální spolupracovník si hledá šéfa, že se zajímá, kdo ho bude vést, s kým bude pracovat, kdo tu organizaci staví a drží. Líbí se mi, že to není jen prezentace firmy jako nějaké značky, ale že se kandidátům představuje nositel značky a kultury dané firmy,“ říká Lucie Spáčilová.

Díky portálu se Lucii Spáčilové ozvaly přes dvě desítky zajímavých kandidátů. Jsou to podle ní lidé, kteří zrovna práci nehledají, ale mapují si, jaké jsou nejlepší nabídky na trhu, zajímají se o práci s nějakým vyšším posláním a smyslem ve firmě, kde by je to bavilo.

„V náboru úspěšně spolupracujeme i s dalším partnerem, ale když porovnám počty došlých CV u obou kanálů, tak z winwinjob jsem dostal třikrát víc CV, dokonce jsem musel v jednu chvíli požádat o stažení inzerátů, protože bych se nestíhal s kandidáty scházet na pohovory,“ sdílí své zkušenosti David Fojtík.

A čím si ten zájem kandidátů vysvětluje? „Jsme menší firma a víme, že firemní kultura je základ všeho. Je to i jeden z hlavních důvodů, proč se nám kandidáti ozývají. Každý touží po práci v příjemném a motivačním prostředí. A šéf, který s vámi komunikuje hned od začátku náboru, sděluje vám své hodnoty a myšlenky i očekávání, si získává větší důvěru uchazečů.“

Myslím, že důvodem úspěchu galerie šéfů je ta základní myšlenka, že se na portálu objevuje šéf a chce, aby za ním lidé do firmy přišli. To mě dává velký smysl. Pokládám za samozřejmé, že toto dělá šéf – lídr, i když na trhu to tak běžné zatím není,“ dodává David Fojtík.

Podívejte se na aktuální nabídku příležitostí šéfů na winwinjob.cz.

Mohlo by tě zajímat

Vysněná práce / 3. díl

Každý by ji chtěl! Ano, mluvíme o ní – vysněné práci, při které člověk zapomíná, kolik je hodin. Co to ale znamená, mít dream job? A vůbec, jak takovou práci najít?...

Přečti si více

Vysněná práce / 2. díl

Každý by ji chtěl! Ano, mluvíme o ní – vysněné práci, při které člověk zapomíná, kolik je hodin. Co to ale znamená, mít dream job? A vůbec, jak takovou práci najít?...

Přečti si více