Vysněná práce / 2. díl

Inspirace Jak si správně vybrat Osobní rozvoj

Každý by ji chtěl! Ano, mluvíme o ní – vysněné práci, při které člověk zapomíná, kolik je hodin. Co to ale znamená, mít dream job? A vůbec, jak takovou práci najít?

V tomto seriálu vám nabídneme několik tipů, jak ji najít nebo možná – jak si ze současné práce tu vysněnou udělat.

Jak zhodnotit, jestli se Vám v práci daří? A jestli Vás to baví? Možná stačí nechat se navést otázkami v našem seriálu, které Vám můžou pomoci utřídit si myšlenky, díky nimž možná nespíte úplně dobře nebo naopak spíte až moc dobře 😉. Tady máte několik vodítek, které Vás mohou inspirovat.

Jak jsme zmínili již minule v úvodní části (pokud jste nečetli, určitě doporučujem), výzkumná společnost Gallup pojmenovala, na základě 80 let zkušeností z kontinuálního behaviorálně-ekonomického výzkumu, do kterého je zahrnuto více než 1,7 miliónů zaměstnanců po celém světě, 12 předpokladů, které vedou k angažovanosti zaměstnanců nejčastěji.

V tomto seriálu Vysněná práce postupně těchto 12 předpokladů procházíme. Po minulém tématu „Mám vše, co potřebuji?“ přicházíme nyní v druhé části k otázkám z okruhu:

„Jak se mi daří a baví mě to?"

◆ Mám v práci příležitost dělat každý den to, v čem jsem opravdu dobrý/á?

◆ Pochválil mě někdo upřímně nebo poděkoval během posledních sedmi dní za mou práci?

◆ Záleží mému nadřízenému na mě jako na člověku?

◆ Je v práci někdo, kdo mě podporuje v tom, abych se učil/a nové věci?

Otázku „Jak se mi daří a jak mě vlastně práce baví“, jsem si kladla v každém zaměstnání. A asi bych byla naprostý sociopat, kdybych to nedělala. Trocha sebereflexe nikdy neuškodí (pozor – zase jí nesmí být až moc) obzvlášť v případě, že přemýšlíte o tom, jak poznat, že jsem ještě ve své práci správně nebo už je čas na změnu. A zas je to šéf, který Vás může nasměrovat, možná aniž by to sám ze začátku úplně tušil. Základem je pokusit se reálně zhodnotit, v čem jsem tedy opravdu dobrý/á.

Jak poznat, v čem jsem dobrý/á?

Jenže jak to udělat? Objektivita existuje asi tak moc, jako Atlantida (také nikdo dodnes neví, jestli byla nebo nebyla). Ale dá se k tomu přistoupit i věcně. Prostě si napište na papír, za co vás ostatní chválí, s čím máte nebo jste v minulosti měl/a úspěch. V jakém oboru nebo problematice máte více nápadů a kde to pro vás tak nějak hladce plyne. Vedle si napište věci, které Vám naopak drhnou a proč. Jak budete vzpomínat, možná se Vám vynoří takové zkušenosti nebo události, které drhnuly opakovaně. To budou pravděpodobně Vaše slabší stránky a můžete si je dát na seznam toho, čemu se  v budoucnosti chcete spíše vyvarovat.

Pokud Vám bude seznam „drhnutí“ připadat delší, než seznam „měl jsem úspěch s“, možná to znamená, že nemáte dostatek příležitostí dělat to, v čem jste doopravdy dobří. Možná se pak zamyslete nad tím, zda Váš šéf vůbec ví, v čem jste doopravdy dobří. A dejte mu to najevo. Můžete přiznat i špatné stránky, proč ne, každý nějaké má, ale poukažte na ty dobré a zeptejte se ho, zda můžete společně něco udělat s tím, abyste svoji práci postavili spíše na těch silných. Správný šéf by Vás měl podpořit.

Pochvala nebo políček? Čí je to vina?

Předchozí stav souvisí zároveň, jak jste asi pochopili, i s následující otázkou- „Pochválil mě někdo upřímně během posledních sedmi dní za mou práci?“

Tohle může být problematické, možná se pousmějete a řeknete si: „Kéž by.“ Nebo „Ha, tak určitěěěěě!“ A smetete tuhle otázku ze stolu. Jenže nechcete právě tuhle chvíli využít k tomu zamyslet se hlouběji nad tím, zda má Vaše práce opravdu smysl? A zda má smysl Vaše spolu-práce s Vašim nadřízeným? Možná si s ním promluvte, stěžováním ještě nikdo nic nedocílil. Akorát pustil kapku jedu do sebe i okolí. Zasel semínko. A to za to nestojí. Ale stojí za to zkusit pro to něco udělat, co myslíte? Můžete postupovat dle výše uvedeného, nebo prostě jenom jít se šéfem na oběd a říct mu: „Ty jo, proč ty jsi mě vlastně tak dlouho za nic nepochválil? Můžu s tím něco dělat?“ Stokrát nic umořilo vola, takže když Vás to stokrát napadne a nevyřknete to, stoprocentně Vás to umoří. Jeho pravděpodobně ne. A o koho Vám jde víc? Doufáme, že o Vás 😉A Váš pracovní život, v němž trávíte většinu dne.

Můj šéf, můj kámoš. Je to důležité?

Podle šéfovy reakce v dané situaci zjistíte dokonce odpověď na další otázku: „Záleží na mě mému šéfovi na mě jako na člověku?“ Tady naopak rozhodně nedoporučuji ptát se rovnou stylem: „A záleží ti vůbec na mě?“ Mohl by si to vyložit jinak a obzvlášť, pokud je opačného pohlaví, než jste vy. I když proč se omezovat na pohlaví 😉 Každopádně tahle otázka asi nikam nepovede. Vy sami dle jeho reakce na předchozí otázky poznáte, zda mu na Vás záleží. Zarazí se? Řekne možná: „To mi vůbec nedošlo, že už jsem Tě tak dlouho nepochválil.“ Nebo možná řekne: „Ty snad přece víš, že jsem s Tebou spokojený, dyť to víš.“ Všechny předchozí varianty jsou pro Vás znamením, že mu na Vás záleží. Nejvíc to ale poznáte potom, co tento „ledabylý“ rozhovor proběhne. Jak? Prostě s tím začne něco dělat. Možná si s Vámi dá schůzku, možná začne dělat vstřícná gesta nebo se možná narovinu v ideálním případě zeptá Vás, jak konkrétně navrhujete situaci zlepšit. Pokud se nestane žádná z podobných situací, pak je na Vás, zda dokážete pracovat s někým, koho „nezajímáte“. A pozor! Také na tom, zda je to pro Vás vůbec důležité…pokud jste ryzí pragmatik nebo pragmatička, tak Vám na tom koneckonců ani záležet nemusí a budete i tak spokojení. Ale jak se říká, člověk je tvor společenský a ať si kdo chce, co chce říká, vždycky nám tak trochu na tom, co si myslí ostatní- zejména šéf- záleží. Přiznejme si to.

Je pro Vás důležité učit se novým věcem? Odpovíme za Vás – je.

Jedním z důležitých faktorů pro dobrý pocit z práce a Vaše vyšší pracovní nasazení je ale i Váš osobní rozvoj. Někdy může být dokonce důležitější, než samotná pochvala nebo jiná odměna (o tom jsme psali v předchozím článku Za vším hledej manažera), i když jste se nad tím možná dosud až tak nezamysleli. Pokud je pro Vás důležité neupadnout v stereotyp (a pozor- i to naopak pro někoho může být prima dělat stereotypní práci), bude Vám záležet i na tom, jak se rozvíjíte. Udělejte si opět seznam, vezměte tužku a papír a napište si, k čemu novému jste za poslední dobu přičichli, nehodnoťte, jak moc se Vám to ne-povedlo, jen se rozvzpomeňte na příležitosti něčemu se naučit. Co z toho uplatňujete dál? Co z toho může uplatnit možná jinde? Jinde ve své práci, ve svém oboru, ve své firmě nebo dokonce mimo ni. A opět, zeptejte se svého šéfa, jestli si Vaší proměny všiml, pokud na to nepoukáže sám. Přeci jen máme ústa a Bůh nás jimi obdařil, abychom se dorozumívali s ostatními. Protože sami v jeskyni bychom pravděpodobně zemřeli na hlad a na smutek. A neříkáme, že je to vždy jednoduché, jen pro tu chvíli odhoďte strach a zkuste to. Možná se Vám v ten moment otevřou nové – lepší dveře…

Závěrem

Vezměte si ponaučení ze svých vlastních zkušeností. Ze svých vlastních bývalých i současných šéfů. Pokud jste zaměstnanec, udělejte si seznam priorit, co Vám za to stojí a co je pro Vás důležitější. Pokud Vám něco vadí trvale, jděte s kůží na trh. A pokud jste šéf, zamyslete se nad tím stejným, jen ty otázky otočte v rozhovor se svým zaměstnancem. Možná si ho vážíte natolik, že o něj nechcete přijít proto, že on si tyto otázky položil sám sobě dřív, než Vy jemu. Nakonec platí to obousměrně. Pak už je jen v obou případech krůček k tomu zodpovědět si otázku – „Patřím sem?“ Ale o tom už více v dalším díle našeho seriálu Vysněná práce.

Mohlo by tě zajímat

Vizitkou firemní kultury jsou šéfové

Ještě před několika týdny firmy řešily nedostatek pracovníků a nábory běžely na plné obrátky. Mimořádná opatření v době koronaviru převrátila většinu činností doslova naruby. Platí to i pro svět...

Přečti si více

Vysněná práce / 1. díl

Každý by ji chtěl! Ano, mluvíme o ní – vysněné práci, při které člověk zapomíná, kolik je hodin. Co to ale znamená, mít dream job? A vůbec, jak takovou práci najít?...

Přečti si více